Radio Mania

Lifestyle

Ce se întâmplă când consumi prea multă cofeină?

Ce se întâmplă când consumi prea multă cofeină?
Ce se întâmplă când consumi prea multă cofeină?
Foto: Fahmi FakhrudinUnsplash

Ce se întâmplă când consumi prea multă cofeină?

Cofeina este un ingredient activ în unele dintre cele mai populare băuturi din lume și are un efect puternic asupra oamenilor. Ce se întâmplă însă dacă consumăm prea multă cofeină?

Cofeina se găsește natural în cafeaua de dimineață și în ceaiul tău sau este adăugată în băuturile energizante și multe băuturi răcoritoare populare. Pentru mulți dintre noi, un strop de cofeină poate oferi corpului și creierului un impuls necesar atunci când ne simțim obosiți.

Efectele cofeinei asupra corpului

Există numeroase funcții cruciale în corpul nostru, inclusiv ritmul cardiac, fluxul sanguin și ciclurile de somn-veghe. Multe dintre acestea sunt influențate de adenozină, un compus chimic natural care are rolul de a ne face să ne simțim obosiți la sfârșitul zilei.

“Adenozina este una dintre substanțele produse natural în corp pentru a reduce activitatea diverselor organe aflate sub stres sau care necesită o reducere a cerinței de energie,” explică Kenneth Jacobson, șeful secției de recunoaștere moleculară de la Institutul Național de Diabet și Boli Digestive și Renale din SUA.

Când consumăm cofeină, aceasta este absorbită rapid în sânge și împiedică adenozina să se conecteze la receptorii săi și să-și facă treaba. Acesta este motivul pentru care consumul de cofeină ne poate face să ne simțim mai treji și mai alertați.

Cofeina poate, de asemenea, să crească nivelurile altor neurotransmițători precum dopamina și adrenalina, care ne pot face să ne simțim mai stimulați, spune Damian Bailey, profesor de fiziologie la Universitatea South Wales din Marea Britanie.

Beneficiile pentru sănătate ale cofeinei

Există un corp imens de dovezi privind efectele cofeinei asupra sănătății noastre – în special cafeaua, deoarece aceasta este unul dintre cei mai mari contributori de cofeină în dietele majorității populațiilor.

O analiză din 2017 a peste 200 de meta-analize a constatat că consumul a trei până la patru cești de cafea pe zi este asociat mai des cu beneficii pentru sănătate decât cu prejudicii, iar studiile care au găsit asocieri dăunătoare pot fi explicate prin proporția mai mare de băutori de cafea care și fumează.

Cum ar trebui să consumăm cofeina?

Există unele dovezi care sugerează că cofeina poate avea efecte diferite în funcție de momentul zilei în care este consumată. Când te trezești dimineața, unii cercetători recomandă să aștepți 90 de minute până la două ore înainte de a consuma prima ceașcă de cafea pentru a permite adenozinei să se elibereze de pe receptorii celulelor.

De asemenea, efectele cofeinei pot dura ore întregi, așa că oamenii de știință recomandă să nu consumi cofeină cu aproximativ opt ore înainte de a merge la culcare.

Câtă cofeină este prea multă?

Autoritățile europene recomandă persoanelor sănătoase să nu consume mai mult de 400mg de cofeină pe zi și nu mai mult de 200mg într-o singură băutură. Deși cantitatea de cofeină dintr-o ceașcă de cafea poate varia, se consideră că o ceașcă conține în jur de 100mg de cofeină.

Consumul moderat, de aproximativ două-trei cești de cafea pe zi, nu a fost legat de efecte negative serioase la persoanele sănătoase. Totuși, dacă oamenii trebuie să renunțe brusc la cofeină, se recomandă să o facă treptat pentru a evita simptomele de sevraj.

Concluzie

Cofeina este un drog unic datorită disponibilității sale largi. Cu toate acestea, este esențial să o consumăm cu moderație. Dacă ai probleme cu relaxarea sau somnul, ar putea fi un semn că ai consumat prea multă cofeină.


Sursa: BBC