Radio Mania

Lifestyle

Ce este hiper-oboseala și cum să o combați. Sfatul medicului

Ce este hiper-oboseala și cum să o combați. Sfatul medicului

Ce este hiper-oboseala și cum să o combați

Ce este hiper-oboseala și cum să o combați. Sfatul medicului




Cercetările sugerează că jumătate dintre noi suferim de hiper-oboseală

Cu toții ne simțim obosiți din când în când, dar cercetările recente arată că peste jumătate dintre britanici sunt hiper-obosiți, adică epuizați tot timpul.

Un studiu realizat de compania de vitamine și suplimente Solgar a descoperit că 55% dintre britanici sunt hiper-obosiți, procentul crescând la 65% în rândul celor cu vârste între 25 și 34 de ani.

Mai mult de o cincime (23%) pun această oboseală constantă pe seama culturii de muncă „mereu activă”, în timp ce puțin peste o treime (34%) dintre cei cu vârste între 25 și 34 de ani o atribuie lipsei de echilibru între viața profesională și cea personală, iar 19% consideră că petrec prea mult timp pe rețelele sociale.

Ce este hiper-oboseala?

Dr. Samantha Wild, medic de familie la Bupa Health Clinics, explică faptul că hiper-oboseala nu este un termen medical, ci un trend identificat anul trecut de agenția de cercetare Mintel, care a menționat: „Pandemia, creșterea costului vieții, criza energetică, tensiunile geopolitice și criza climatică își pun amprenta, lăsând consumatorii să se simtă copleșiți.”

Wild spune că, deși senzația de epuizare este foarte comună și cu toții ne simțim obosiți uneori, aceasta poate fi de obicei pusă pe seama nopților târzii, vieții de familie agitate, orelor lungi de muncă sau somnului perturbat.

Ea explică: „Hiper-oboseala este starea de epuizare mentală, emoțională și fizică continuă, cauzată de cerințe fără precedent asupra energiei noastre.”

Medicul afirmă că hiper-oboseala este legată de stilurile de viață aglomerate, viețile profesionale cu presiune mare și alți factori de stres, cum ar fi criza costului vieții, schimbările climatice, rețelele sociale, calendarele sociale pline, responsabilitățile de îngrijire și costurile energiei.

Helen Wells, psihoterapeut și director clinic la The Dawn Rehab, adaugă:

„Hiper-oboseala este o formă mai severă și persistentă de epuizare care nu se îmbunătățește semnificativ cu odihna. Aceasta afectează adesea funcționarea cognitivă și fizică și este de obicei asociată cu stresul cronic, burnout-ul sau problemele de sănătate subiacente.”

Ce pot face oamenii pentru a combate hiper-oboseala?




Fii amabil cu tine însuți

Dr. Wild avertizează că, chiar dacă abordezi factorii de stil de viață care ar putea cauza hiper-oboseala, poate dura timp până să revii la normal.

„Nu există o soluție magică pentru oboseală, mai ales dacă te simți obosit de mult timp,” spune ea.

„Fii amabil cu tine însuți și stabilește obiective realiste și asigură-te că ai timp să te odihnești între muncă și activitățile de relaxare. Dacă te simți copleșit de planurile sociale, asigură-te că îți acorzi permisiunea să spui nu, în loc să accepți totul și apoi să regreți.”

Prioritizează o rutină de somn

Asigură-te că ai o rutină bună de culcare, sfătuiește Dr. Wild, care spune că acest lucru înseamnă să nu iei telefonul mobil în pat, deoarece te poate trezi în loc să te ajute să dormi, să diminuezi lumina cu aproximativ două ore înainte de culcare și să te relaxezi, poate printr-o baie caldă, citind sau vizionând un serial.

Asigură-te că dormitorul are o temperatură potrivită pentru somn și nu este prea zgomotos.

„Odată ce te așezi în pat, stai pe spate și respiră adânc timp de patru bătăi, apoi expiră,” sugerează ea.

„Acest lucru va ajuta la relaxarea mușchilor și te va ajuta să adormi. Rutina ta de somn este foarte importantă pentru a te asigura că ai un somn bun.”

O dietă sănătoasă

Dr. Wild recomandă o dietă bogată în vitamine și minerale pentru a ajuta la combaterea oboselii.

Ea sugerează alimente bogate în proteine, cum ar fi carne, pește, fasole, leguminoase, ouă și nuci, deoarece proteinele sunt o sursă bună de energie.

„Nivelurile scăzute de fier pot face să te simți mai obosit, așa că încearcă să adaugi în dietă legume verzi cu frunze care conțin fier,” spune ea.

Fă exerciții fizice regulat

„Poate te simți prea obosit pentru a face exerciții, dar exercițiile fizice îți cresc de fapt nivelul de energie,” explică Dr. Wild.

Dacă nu faci exerciții în prezent, începe cu exerciții mici și crește-le treptat pentru a deveni regulate.

„Încearcă diferite tipuri de exerciții până găsești ceva ce îți place, altfel nu vei vrea să faci exerciții și vei renunța repede. Exercițiile nu trebuie să fie intense, pot fi la fel de simple ca o plimbare rapidă de 30 de minute în jurul blocului – acest lucru te poate ajuta să-ți limpezești mintea.”

Redu utilizarea rețelelor sociale

Wells spune că dependența de rețelele sociale sau timpul excesiv petrecut pe aceste platforme are un efect negativ asupra stării de bine și este asociat cu o creștere a anxietății, depresiei, calității slabe a somnului și hiper-obosealii.

„Stimularea constantă de la notificări, derularea feed-urilor și teama de a nu rata ceva duc la copleșirea și epuizarea creierului nostru,” explică ea.

„Luarea pauzelor și stabilirea limitelor în ceea ce privește consumul de rețele sociale sunt esențiale pentru a restabili nivelurile sănătoase de energie.”

Încearcă să reduci stresul

Dr. Wild spune că stresul ne poate face să ne simțim mai obosiți și sugerează:

„Poți reduce stresul în mai multe moduri, inclusiv prin exerciții fizice, discutând despre cum te simți și practicând mindfulness. Când lucrurile par copleșitoare, stresul poate deveni dominant – poți încerca să scrii motivele pentru care ești stresat și să găsești modalități simple de a le depăși.”

Îmbunătățește echilibrul muncă-viață personală

Wells spune că există o legătură clară între echilibrul muncă-viață personală, burnout și hiper-oboseală, explicând:

„Un echilibru prost între muncă și viața personală duce adesea la stres cronic, deoarece indivizii se străduiesc să jongleze cu cerințele profesionale și responsabilitățile personale, iar acest dezechilibru persistent poate duce la burnout, care agravează hiper-oboseala.”

Ea spune că pacienții raportează frecvent că se simt copleșiți și incapabili să se reîncarce, ducând la o deteriorare a sănătății mentale.

„Abordarea acestor probleme prin terapie implică stabilirea limitelor, dezvoltarea rutinei de auto-îngrijire și dezvoltarea tehnicilor de gestionare a stresului pentru a restabili echilibrul și starea de bine.”

Fă un control medical

Dacă ești îngrijorat de orice formă de oboseală, Dr. Wild spune că ar trebui să vorbești cu un profesionist din domeniul sănătății care va putea să investigheze de ce te simți așa și să recomande cel mai bun curs de acțiune.


Sursa: Wales Online

Foto: Doğukan ŞahinUnsplash